\ نجات آب کشاورزی

نجات آب کشاورزی
راهکار های نجات اب 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نجات آب کشاورزی و آدرس nejjat-ab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

[ یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 20:21 ] [ میثم ]

 

 

Click to view full size image

Click to view full size image

 

 

Click to view full size image

 

Click to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size imageClick to view full size image

[ یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 20:11 ] [ میثم ]

 میانگین بارندگی در سطح خشکی­های کره زمین حدود 860 میلی­متر تخمین زده می شود و میزان بارش در ایران حدود 250  و در استان خراسان رضوی 225 میلی­متر می باشد که کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، از طرفی زمان ریزش نزولات جوی و محل ریزش آن­ها نیز با نیاز بخش کشاورزی، که مصرف کننده اصلی آب در کشور می باشد، مطابقت ندارد. بنابراین باید پذیرفت که خشکی درکشور ما یک واقعیت اقلیمی است.

 

پس از هر بارش حدود 72 % آب حاصل از آن بلافاصله به جو باز می گردد، بخشی از آن جاری شده و به رودخانه ها و دیگر آب­های سطحی می­ریزد و بخش کوچکی نیز به داخل زمین نفوذ کرده و وارد آبهای زیر زمینی می گردد، به طور متوسط جمع تغذیه سفره­های زیرزمینی در کشور ما حدود 56 میلیارد مترمکعب در سال است، در حالی که برداشت از این منابع سالانه بیش از 63 متر مکعب برآورد شده است، بنابراین منابع آب زیر زمینی کشور هر سال با بیش از 7 میلیارد متر مکعب کسری مخازن مواجه می باشند. میزان کسری مخزن در استان خراسان رضوی بالاترین میزان در بین استان های کشور می باشد و سالانه به بیش از 07/1 میلیارد مترمکعب می رسد این امر لزوم پیشگیری از مصارف بی رویه به خصوص در بخش کشاورزی که بزرگترین مصرف کننده این منابع می باشد را روشن می سازد.

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:3 ] [ میثم ]

 دستیابی به منابع آب زیرزمینی به روش های طبیعی و مصنوعی میسر می باشد.

 

- چشمه­ ها به طور طبیعی از زمین می جوشد و آب­های زیر زمینی از این طریق بر سطح زمین جاری می گردد. چشمه­ ها بیشتر در مناطق کوهستانی وجود دارند.

- از روشهای مصنوعی استفاده از منابع آب زیر زمینی می توان به حفر چاه و قنات اشاره کرد:

1) چاه: چاه از سطح زمین تا داخل منطقه اشباع آب زیرزمینی، حفر می گردد و به تدریج آب زیرزمینی در آن جمع می شود. بیرون آوردن آب از چاه با استفاده از تلمبه های دستی یا موتوری صورت می گیرد. استفاده از آبهای زیرزمینی بوسیله حفر چاه در همه جای دنیا رایج است.

2) قنات : قنات یک تونل زیرزمینی است که برای جمع آوری آب و انتقال آن به سطح زمین ، توسط انسان ایجاد می شود. قنات هزاران سال قبل توسط ایرانیان ابداع گردیده است. حفر قنات به این صورت است که: یک تونل افقی ، با شیب کم به سمت خارج، در داخل زمین حفر می شود تا به سفره آب زیرزمینی رسیده و در آن پیشروی نماید. این مسیر افقی معمولا توسط چاههای قائم متعددی به سطح زمین متصل می شود. از طریق این چاهها، خاکهای حاصل از کندن تونل به خارج منتقل می شود. در کف قنات معمولا با قرار دادن مصالحی که اغلب جنسشان از سفال است، مانع از این می شوند که آب در هنگام خارج شدن، دوباره به کف تونل نفوذ کند. به محلی که آب از تونل خارج می شود و به سطح زمین می رسد، مظهر قنات، و به عمیق­ترین چاه قنات، مادر چاه می گویند. نکته جالب توجه این است که خروج آب از زمین بدون صرف انژری و با استفاده از شیب زمین صورت می گیرد.

شواهدی در دست است که ایرانیان از 3800 سال پیش قنات را می شناختند و از آن استفاده می کردند. این فن آوری به تدریج از ایران به شمال آفریقا، چین و حتی به بخش هایی از آمریکای جنوبی مانند شیلی راه یافته است.

 

قنات قصبه گناباد یکی از­شگفت انگیزترین پدیده های ساخته دست بشر در طول تاریخ  بوده و به عنوان نمادی از هم نوایی بشر با طبیعت، توجه بسیاری از مورخان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید قدمت قنات گناباد به 2500 سال می رسد، این قنات دارای یک رشته­ی اصلی و هفت رشته­­ی انشعابی با طول کلی33133 متر و 427 حلقه چاه بوده و عمق مادر چاه آن بیش از 300 متر می­ باشد.

 

 

 

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:2 ] [ میثم ]

 نشت فاضلاب‌های صنعتی و شهری، چاه‌های جاذب فاضلاب‌های خانگی، تخلیه غیربهداشتی فاضلاب در سطح زمین، دفع غیربهداشتی کودهای حیوانی، استفاده بی‌رویه از کودهای نیتروژنی در مزارع و باغات کشاورزی و محلهای تجمع و نگهداری زباله‌ها و گورستانها از مهمترین عوامل تهدیدکننده  کیفیت آب‌های زیرزمینی می‌باشد.

آلودگی آب‌های زیرزمینی یا از طریق منابع نقطه‌ای مثل چاه‌های جذبی فاضلاب یا از طریق منابع غیرنقطه‌ای مانند مصرف کودهای نیتروژنی در مزارع کشاورزی صورت می‌پذیرد. بعلت محلول بودن نیترات این ترکیب به راحتی بوسیله آب از لایه‌های مختلف خاک عبور کرده و به سفره‌های آب‌های زیرزمینی راه می‌یابد.از دیگر عواملی که باعث تنزل کیفیت آبهای زیرزمینی می گردد، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی می باشد که پیامد آن شور شدن این آبها می باشد.

 

 

 

 

 

 

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:0 ] [ میثم ]

 آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست به شمار می رود، برای سلامت قلب مفید است، انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن است و ترکیب اصلی نسوج بدن است و به طور متوسط حدود ۶۵ درصد وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می دهد که این مقدار برای کودکان بیشتر است .

 

 

 

۱آب و سلامت پوست

قبل از هر چیز باید بدانید آب منبع خوبی برای سلامت پوست است و با از بین بردن سموم بدن باعث شفافیت طبیعی پوست شما خواهد شد. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق ترمی شوند. نوشیدن آب باعث چاق تر شدن سلول های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می شودهمچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می شود و پوست را از وجود ناخالصی ها پاک می کند و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می کند.

۲آب و سلامت قلب

با نوشیدن مقدار آب توصیه شده در روز، می توان از بروز حملات قلبی پیشگیری و یا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیق منتشره در نشریه آمریکایی  اپیدمیولوژی، احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانی که روزانه بیش از ۵ لیوان در روز آب می نوشد نسبت به کسانی که کمتر از ۲ لیوان در روز آب می نوشند، ۴۱ درصد کاهش می یابد.

۳آب و انرژی بدن

میزان انرژی در کسانی که روزانه به مقدار کافی آب می نوشند نسبت به افرادی که بدنشان با کمبود آب روبروست، از سطح بالاتری برخوردار است. کم آبی در بدن می تواند منجر به سستی و خواب آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد شده و همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهد

درد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه ی کمبود آب در ستون مهره ها و دیسک ها است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می کند

شما در بسیاری از مواقع بدون این که کاری انجام داده باشید احساس خستگی می کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن می شود و کمبود آن باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول ها می شود. اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند.

۴آب و حفظ تناسب اندام

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و باعث می شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدن نوشیدنی های پر کالری، آب بنوشید. همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد. آب می تواند با تحریک بدن با این تفکر که پر است از افزایش وزن پیشگیری کند و به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز دارد.

۵آب و سلول های بدن

آب، حلالی است که در آن بسیاری از موادی که برای اعمال سلولی لازم است حل می شود. آب موادی را که در خود حل کرده است در بدن انتقال داده و از طریق خون و مایع بین سلولی در اختیار سلول ها قرار می دهد. واکنش های بیولوژیکی داخلی بدن در حضور آب انجام می شود. آب برای اعمال داخلی مهمی مانند هضم، جذب و دفع مواد زائد و بسیاری اعمال دیگر ضروری است و موجب تنظیم حرارت در بدن می شود.

۶آب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آب باعث سهولت حرکت مواد دفعی در روده می شود و از بروز یبوست پیشگیری می کند. در واقع آب نیز همانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول های آب انجام پذیر است.

۷آب و دفع سموم از بدن

نقش دیگر آب این است که مواد زائد و سمومی مثل اوره را که در اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می شود، دفع می کند. به یاد داشته باشید طی هر برنامه سم زدایی از بدن باید از آب استفاده کنید. این ماده حیاتی سموم را رقیق کرده از بدن دفع می کند.

کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ های مجرای ادراری افزایش می یابد.

آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود

آب مهم ترین ماده سم زدا محسوب می شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت آن کمک بسزایی می کند و دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن صدمات شدیدی را بر بدن وارد می کند.

۸آب و سوزش معده

یکی از فواید آب جلوگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه ممکن است به احتمال نشانه ی کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه ی مهم تشنگی بدن است. استفاده از داروهای ضد اسید در درمان این درد، دهیدراتاسیون را برطرف نمی کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می برد. با نوشیدن آب، اسید معده، معالجه می شود، از این رو برای سیستم هاضمه مفید است.

۹آب و آرتریت

اثر دیگر این مایع حیاتی پیشگیری و بهبود آرتریت است. درد مفصلی روماتوئیدی یا همان آرتریت ممکن است نشانه ی کمبود آب در مفاصل دردناک استاین بیماری در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده می شود. استفاده از داروهای مسکن مشکل را برطرف نمی کند بلکه اثرات جانبی را هم در پی دارددریافت آب و کاهش مصرف نمک در درمان آرتریت موثر است.

۱۰آب و کمر درد

تأثیر آب در جلوگیری و درمان کمردرد نیز مطرح شده است. درد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه ی کمبود آب در ستون مهره ها و دیسک ها استدریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می کند.

۱۱آب و کاهش استرس

۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

۱۲آب و جلوگیری از گرفتگی عضلات

نوشیدن آب باعث می شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آن ها راحت تر انجام شود. همچنین آب به عنوان یک روان کننده در مفصل ها عمل می کند. هنگامی که بدن شما آب کافی داشته باشد، می توانید با قدرت بیشتر و با مدت زمان بیشتری کارهای بدنی را انجام دهید.

۱۳آب و کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیه و مثانه

با کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ های مجرای ادراری افزایش می یابد.

آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود. سنگ های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی توانند شکل بگیرند، بنابراین خطر ابتلا به این عارضه های دردناک کاهش می یابد.

۱۴آب و جلوگیری از بیماری های مزمن

و بالاخره این که گفته می شود آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت در مراحل اولیه، کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس و دیستروفی عضلانی نقش دارد.

 

 

 

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:58 ] [ میثم ]

                                            

                 در مطلب قبل حقایق بسیار جالبی را در خصوص آب و كاهش وزن مرور كرده‌ایم كه خلاصه آن چنین است:

 

- بدن بدون آب درست عمل نمی ‌كند و به طور مؤثر به سوخت و سوز چربی‌ها نمی ‌پردازد.

- کمبود آب در بدن در اثر مصرف كمتر از نیاز آن، خود را به صورت اضافه وزن ظاهری نشان خواهد داد.

- برای رهایی از آب‌های زاید و مزاحم بین سلولی باید آب بیشتری بنوشید.

- جهت كاهش وزن، نوشیدن آب ضروری است، ولی چقدر آب كافی است؟

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، این یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی كه اضافه وزن دارند به ازای هر 5/12 كیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یك لیوان آب اضافی دارند. اگر شما ورزش می‌ كنید، یا یك روز گرم و خشك تابستان را بیشتر زیر نور خورشید پشت سر می ‌گذارید میزان مصرف آب نیز باید به تناسب افزایش یابد.

آب نوشیدنی شما بهتر است، خنك باشد چون آب خنك بهتر جذب سیستم می‌ شود تا آب گرم و شاید به همین دلیل است كه همه ما نوشیدن آب خنك را ترجیح می ‌دهیم. همچنین شواهدی وجود دارد كه اثبات می ‌كند، نوشیدن آب خنك در واقع به سوخت و سوز كالری‌ها هم كمك می‌ كند.

وقتی بدن میزان مورد نیاز آبی را كه برای عملكردش در سطح مطلوب لازم است دریافت كند، تمام مایعات تداوم بخش حیات در آن به غلظت مطلوب و متوازن می‌ رسند. زمانی كه این اتفاق بیفتد شما به قله موفقیت زیستی دست یافته‌اید. این به این معنی است که: فعالیت غده اندوكرین بهبود پیدا می ‌كند. بازدارندگی دفع مایعات بین سلولی متوقف می‌ شود، چون دیگر آب ذخیره شده‌ای در بدن وجود ندارد.

چربی بیشتر به عنوان سوخت مورد نیاز بدن مصرف می ‌شود، چون كبد برای متابولیسم چربی‌های ذخیره شده كاملا آزاد است.

شما تشنگی طبیعی را بار دیگر تجربه می ‌كنید.

تقریباً در تمام طول شب تشنگی به سراغ تان نمی‌ آید.

چنانچه شما نوشیدن آب كافی را متوقف كنید، مایعات بدنتان مجدداً از حالت تعادل مطلوب خارج می ‌شود، و شما ممكن است، بازدارندگی دفع مایعات را دوباره تجربه كنید و باز شروع به چاق شدن كنید، و احساس تشنگی طبیعی خود را از دست بدهید. برای درمان این عوارض لازم است مجدداً سعی كنید قله موفقیت زیستی را فتح كنید.

بیست نكته‌ برای حصول اطمینان از نوشیدن هشت لیوان آب در هر روز

گاهی نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز برایمان به چالشی واقعی تبدیل می‌ شود. در اینجا بیست نكته در اختیارتان قرار می‌ دهیم كه رسیدن شما به آن هدف متعالی زیستی را آسان‌تر كند! بسیاری از متخصصین زیبایی می‌ گویند: نوشیدن آب مورد نیاز بدنتان ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین راه خوش تیپ‌تر شدن است! این گفته باید انگیزه كافی برای ما جهت نوشیدن آب ایجاد نماید!                         

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:56 ] [ میثم ]

                                         

                                            **و جعلنا من الماء کل شیء حی**

و همه چیز را به واسطه آب زنده گردانیدیم

(سوره انبیاء- آیه 30)

مقدمه

آب وسیله ای بسیارموثروقطعی دربهبود برخی بیماری ها یا تخفیف وحتی ریشه کن کردن دردهای عضلانی ومفاصل، مداوای نارسایی های جسمی، سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی و....می باشد.

تاریخچه

معالجه ومداوا با آب، ازقرن ها پیش بعنوان یک شیوه پذیرفته شده علمی درپزشکی به کارگرفته می شود. سابقه طولانی درمان با آب دریونان، روم باستان و چین.

رواج یافتن استفاده ازآب در پزشکی ازقرن19 متداول شدن اصطلاح هیدروتراپی گشایش اولین مطب آب درمانی در اروپا در قرن 19 اثبات شدن خواص اب و مداوا توسط آب گرم و سرد در قرن 20

تعریف آب درمانی

آب درمانی (هیدروتراپی) یعنی درمان امراض بوسیله آب این روش یک خانه تکانی قطعی برای بدن است.

موجب نظافت کامل تمام دستگاها و تمام سلولهای بدن میگردد و عوامل بیماری را به طور کلی بیرون می ریزد.

آب درماني در قرآن

 

ارکض یرجیک هذا مغتسل بارد و شراب

قرآن كريم براي درمان بيماري جسماني حضرت ايوب (ع) به وي امر مي كند تا پايش را بكوبد آنگاه چشمه ساري جاري خواهد شد كه مي تواند با شستشو در آن و نوشيدن ازآن سلامتي خويش را باز يابد.

انوع آب از نظر درجه حرارت

1) آب خنك تر از دماي بدن: اثر برانگيزنده- خنك كننده و محرك دارد.

2) آب گرم تر از بدن: تقويت كننده- نيروبخش و قدرت آفرين

3) آبي كه ازنظردرجه حرارت بدن اندكي پايين تراست = آب ولرم. (32-27 درجه)، مناسب برای مصارف عمومی

 

روشهای آب درمانی

هیدروتراپی به روشهای مختلفی انجام می شود که شایعترین آنها عبارتند از:

1-آشامیدن آب خالص برای یک دوره زمانی مشخص

2- استحمام وشستشو در آب

3- انجام پاره ای حرکات و ورزشهای آبی

4- به کمک دوش از سوراخهای ریز آن، برخورد آب با فشار به اعضا واندامها وتحریک اعصاب، حرکات عضلات وتسهیل جریان خون در عروق .

آب درمانی به روش بیرونی

1- آب پاشی

2- نمک مالی

3- حمام دوجفتی

4- حمام نمک اپسوم

آب پاشي

نوعي درمان كه با كوبش شديد آب صورت مي گيرد.

نيروبخش و فرح بخش

تحمل آن سخت

كاربرد گسترده ندارد

اشخاص پير نمي توانند آن را تحمل كنند

نمك مالي:

نوعي آب درماني مخلوط با موا د معدني

احساس بهبود و تندرستي بيش از پيش

حمام دوجفتي:

دو جفت وان كوچك كنارهم (وان آب سرد و گرم)

قرار گرفتن درمانگير در وان آب داغ

پاها تا اندكي بالاي زانوها در وان آب سرد

بهبود گردش خون در پاها و تسكين ناراحتي هاي پاها

حمام دوجفتی

در این روش دو جفت وان کوچک را کنارهم قرار داده اند

یک وان آب سرد و دیگری آب داغ

نشستن درمانگیردر وان آب داغ

فرورفتن پاها تا اندکی بالای زانو در وان آب سرد

بهبود گردش خون در پاها و تسکین نا راحتی پا

مناسب برای کسانی که مشکلات لگن خاصره یا مشکلات مهره های پایین ستون فقرات را دارند.

حمام نمك اپسوم

اين نوعي حمام براي عرق ریزی خیلی زیاد است

ریختن 4-3 کیلونمک در وان حمام

پر کردن وان از آب داغ

فرو رفتن درمانگیر تا چانه

عرق کردن فراوان در این وضعیت

بیرون آوردن فرد بعد از مدت معین و بردن زیر دوش آب داغ

ماساژ دادن فرد – پیچیدن فرد در حوله های ضخیم برای عرق- پس از یک دوش آب داغ نهایی بیمار باید استراحت کند

موارد کاربرد آب درمانی

1- کاهش درد و گرفتگی عضلات

2- ریلاکسیشن

3- بازآموزی فعالیت عضلات فلج

4- تقویت عضلات

5- افزایش گردش خون وبهبود تغذیه بافتها

6- جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات

7- ایجاد روحیه نشاط وشادابی

8- افزایش حجم تنفسی و کارکرد بهتر ریه ها

9- کاهش اسپاسم

10- افزایش حرکت روده ها و جلوگیری از یبوست

11- کارکرد بهتر کلیه ها

ممنوعیت استفاده از آب درمانی

درهنگام وجود اختلال حسی در افراد بایستی نسبت به درجه حرارت آب توجه کافی مبذول داشت زیرا امکان ایجاد ضایعه پس از استفاده آب گرم در افرادی که دچار اختلال حسی هستند،وجود دارد.

محدودیت استفاده از آب درمانی در اختلالا ت گردش خون

عفونت حاد زخم باز و وسیع – نارسایی قلبی و تنفسی

ممنوعیت استفاده از آب گرم به دلیل پایین آمدن فشار خون در نارسایی قلبی.

چشمه ها و مراکز آب درمانی

چشمه اعلا دماوند

چشمه تیزاب

چشمه آب علی هراز

چشمه معدنی البرز-آب علی

آب گرم لاریجان

چشمه گچسر

چشمه شور

چشمه معدنی -آمل

آب درمانی با میوه ها

مهم ترین میوه ها عبارتند از:

خیار

انار

هلو

نارنگی

هویج

هندوانه

آب درمانی با خیار

مهم ترین خاصیت خیار، خنکی آن است.

ایجاد احساس طراوت و شادابی و رفع تشنگی و گرما زدگی

آب خیار در معالجه ی کلیه بدلیل شستشوی کلیه

آب خیار سبز در درمان تب های عفونی و شدید

آب خیار تصفیه کننده خون و ضد سم

 

 

 

 

 
[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:54 ] [ میثم ]

 اتمسفر کره‏ زمین مانند شیشه‏ گلخانه، بخش زیادی از انرژی تابشی خورشید به کره‏ زمین را در خود نگهداری می‌کند که به این حالت، «پدیده‌‏ی گلخانه‌ای» (Green House Effect) گفته می‏شود. در این شرایط بخار ‌آب و دی‌اکسیدکربن نقش بسیار عمده ‌ای برای جلوگیری از میزان طبیعی خروج تشعشع نور خورشید به عهده دارند. با افزایش گازهای گلخانه ‏ای، پدیده‌‏ گلخانه ‌ای تشدید گردیده و سبب افزایش درجه حرارت کره‏ زمین می‏گردد.

افزایش گرما، باعث ایجاد تغییرات در میزان بارندگی کره‏ زمین، ذوب شدن سریع‏تر یخچال ‏ها و برف‏های مناطق قطبی و همچنین بخار شدن بیشتر آب رودخانه ها، دریاها و اقیانوس‏ ها شده و در نتیجه باعث افزایش بارندگی در بعضی از مناطق می‏شود که همین امر موجب زیادتر شدن سیل رودخانه ‏ها  شده است.

البته این روند در همه‏ی نقاط کره‏ زمین بصورت افزایش بارندگی عمل نمی‏کند. بررسی‏های انجام شده نشان می‏دهد با ادامه‏ی روند تشدید پدیده‏ گلخانه ‏ای، دمای کره‏ زمین تا سال 2030 میلادی، بین 0.5 تا 9 درجه دیگر گرم‏تر شده و در پی این افزایش دمای هوا، سالانه حدود 27 میلیارد مترمکعب از ذخایر آب شیرین تبخیر گردیده که این امر میزان دسترسی افراد به آب شرب را با مشکل مواجه می‌کند.

همچنین با گرم شدن دمای کره زمین، درصد بارندگی ‏های فصلی در برخی از مناطق از جمله جنوبِ آسیا، آفریقای شمالی، آمریکای مرکزی و کشور برزیل بطور چشمگیری کاهش می ‏یابد و قسمت ‏های زیادی از  جنگل‏های این مناطق نابود خواهند شد. ایجاد گرد و غُبار شدید، بروز قحطی، افزایش گرمازدگی و سرمازدگی نتیجه تغییرات اقلیمی بوده و از عوامل خطرزای سلامتی به شمار می‌روند.

 

یخچال‏های کوهستانی

 

امروزه وضعیت یخچال‏ ها نشان می‏دهد که تغییرات آب و هوایی، چگونه می‏توانند بر روی کره‏ زمین تأثیر منفی بگذارند. یخچال‏ها، قطعه ‏‌های بسیار بزرگی از یخ و برف هستند که در اثر تبلور مجدّد برف تشکیل می‏شوند و در مناطق با آب و هوای خیلی سرد و یخبندان، مانند قطب ‏های شمال و جنوب و در کوهستان‏ها تشکیل می‌شوند. در مناطق تشکیل یخچال‏ها، ریزش برف بیشتر از مقدار ذوب شدن و تبخیر آن می‌باشد.

یخچال‏ها می‏توانند تحت تأثیر نیروی جاذبه از حرکت و جریان رو به جلو برخوردار شوند و از عوامل مهم فرسایش و رسوب ‏گذاری در دوران‏های مختلف زمین‏ شناسی می ‏باشند.

در سال‏ های اخیر و با ادامه‏ی روند گرم شدن کره‏ی زمین، یخچال ‏ها، کوه‏های یخ و مناطق قطبی کره‏ زمین دچار دگرگونی های زیادی شده ‏اند.

 

تصاویر ماهواره‏ای از ذوب شدن یخ‏های منطقه‏ی «گرینلند» (Greenland) طی سال‏های 1992 تا 2005 میلادی

 

همچنین یخ‏ های مناطق قطبی در حال تغییرات بسیار زیاد هستند که آن هم در نتیجه  افزایش دمای کره  زمین می‏باشد و این مسئله متأسفانه یک نظریه نیست بلکه یک واقعیت ناگوار می ‏باشد.

تا 150 سال پیش تعداد قابل توجهی یخچال طبیعی در آمریکای شمالی وجود داشت در حالی که تا سال 2008 میلادی، فقط تعداد 20 یخچال طبیعی باقی ‏مانده و بقیه از بین رفته ‏اند.

همچنین در سال ‏های اخیر یخ ‏های مناطق قطبی در هر سال زودتر شکل می‏گیرند و به همین ترتیب، زودتر نیز ذوب می ‏شوند و در حال حاضر حشرات و پرندگانی در مناطق قطبی دیده شده ‏اند که تا‏کنون مانند آن‏ها وجود نداشته است.

با استفاده از تصاویر ماهواره ‏ای، مشخص شده است که از ابتدای ماه فوریه تا ماه مارس سال 2008 میلادی، حدود 414 کیلومتر مربع از لایه‏ی یخی «ویلکینز»  (Wilkins) قطب جنوب ذوب شده است. سطح ذوب این دریای یخی، 4 برابر مساحت شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه می‏باشد.

این موضوع حاکی از آن است که افزایش گرمای زمین، سرعت ذوب شدن این لایه‏ی یخی را بیش از مقدار پیش ‏بینی شده افزایش داده است. متأسفانه با روند تشدید ذوب یخ‏ های قطب جنوب، فرآیند تشکیل مجدّد آن‏ها تقریباً غیرممکن است. ذوب شدن لایه‏ یخ ویلکینز بدان جهت حائز اهمیت است که ویلکینز، بزرگ‏ترین لایه‏ یخی قطب جنوب است که در جنوبی‏ ترین نقطه‏ی آن قرار گرفته است و ذوب شدن آن نشان دهنده‏ سرنوشت ناگواری است که در انتظار این قاره است. این پدیده‏ی نادر را می‏توان یکی دیگر از تأثیرات مخرّب افزایش دمای کره‏ زمین بر روی این قاره  یخ زده دانست.

از ســال 1957 تـا ســال 2008 میـلادی، دمـای قطــب جنــوب بسـرعـت گــرم شـده و دمــای آن در ایـن مـدّت 4.5 درجـه سانتی‏گراد افزایـش یـافتـه اســت.

ذوب شدن یخ‏های مناطق قطبی باعث افزایش سطح دریاها و اقیانوس‏ها خواهد شد و پیش ‏بینی شده است تا پایان قرن بیست و یکم، ارتفاع آب اقیانوس‏ها یک متر و چهل سانتی‏ متر افزایش خواهد یافت و این امر باعث خواهد شد که برخی از نقاط کره  زمین به زیر آب فرو رود.

در قطب شمال نیز وضعیت ناگواری حاکم است. با وجود زمستان سردتر در سال 2007 میلادی، یخ‏های موجود در دریای قطب شمال با سرعتی مضاعف در حال ذوب شدن است و پیش ‏بینی می گردد میزان یخ‏های موجود در آب‏های قطب شمال در تابستان سال 2008 میلادی، به پایین‏ترین میزان خود در تاریخ این منطقه برسد.

اگر روند آب شدن یخ‏ها در قطب شمال با شتاب فعلی پیش برود، ظرف مدّت 5 تا 10 سال آینده، شاهد آن خواهیم بود که در گرم ‏ترین ماه ‏های سال، آب دریای قطب شمال کاملاً عاری از یخ خواهد شد.

افزایـش دمـای کره‏ زمیـن با فـراهـم کـردن شـرایـط وقـوع بلایـای طبیعـی از قبیـل

سیل، طوفان، گردباد و خشکسالی تعداد زیادی از انسان‏ها را به کام مرگ می ‏کشاند.

این موارد پیش گویی نیست بلکه هشدارهای جدّی درباره‏ تغییرات آب و هوای کره  زمین می‏باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 


[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:52 ] [ میثم ]

فترچه ناجی آب کشاورزی 92-91دریافت فایل18فروردین1392rar4102KBراهنمای آموزشی ویژه معلمان رابط 92-91دریافت فایل14فروردین1392doc1955KBپوستر طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب کشاورزی 92-91دریافت فایل14فروردین1392jpg894KBکتابچه آموزشی دانش آموز 92-91دریافت فایل14فروردین1392rar1935KBبسته اطلاع رسانی و آموزشی مسابقه وبلاگ نویسیدریافت فایل18اسفند1390pdf103KBبسته اطلاع رسانی و آموزشی مسابقه عکاسیدریافت فایل16اسفند1390pdf104KBفرم ارسال گزارش کارگاه آموزشی معلماندریافت فایل03اسفند1390pdf75KBفرم ارسال گزارش کارگاه آموزشی دانش آموزدریافت فایل03اسفند1390pdf72KB

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:35 ] [ میثم ]

 

 

قرآن کریم، از هنگام نزول تا هم اکنون، سرچشمه پیدایش و سرمایه پرورش بزرگترین و پاکترین روح ها، بلندترین همت ها، استوارترین اراده‌ها، عمیق‌ترین افکار، عالیترین معارف، نغزترین ادبیات و دل‌انگیزترین هنرها در عرصه‌های گسترده و حوزه‌های گوناگون حیات فکری و فرهنگی و علمی و اجتماعی و ادبی و هنری مسلمانان در همه اکناف عالم و در پهنه تاریخ پر افتخار فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است.

قرآن کریم برخلاف روشها و اندیشه‌های کلامی و فقهی و فلسفی، که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی رایج و شایع شده‌اند، توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد (در این میان، آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید)، به طوری که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند؛ تنوع موضوعی، تفصیل مباحث آب و تاکیدات قرآن به ارزش و اهمیت آب، بیانگر این حقیقت است که توجه قرآن به طبیعت و بالاخص آب همه سویه بوده است. ...
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:5 ] [ میثم ]

 

امروز چند راهکار برای مقابله با بحران کم آبی برای شما گذاشتم. امیدوارم مفید باشه.

 

 

1- تدوین آیین نامه اجرایی چگونگی آب

2- حفاظت و بازیافت در برنامه های بخش های مصرف
3- آگاه سازی عمومی و مشارکت مردم دربرنامه ریزی و مدیریت آب
4- توجه به عرضه و تقاضا در کل چرخه آب
5- توجه دقیق به مدیریت جامع آب
6- برآورد ارزش اقتصادی آب درهریک از حوزه های آبری
7- توجه به برنامه های اجرایی مدیریت خشکسالی
8- استفاده از روش های نوین آبیاری و کم آبیاری (آبیاری قطره ای)
9- ارتقاء سطح فرهنگ مردم و جامعه دراستفاده ازآب
10- به کارگیری تجربه های کشورهای موفق در زمینه ی کشاورزی
11-ساخت سدهای جدید و اصلاح و احداث شبکه
12- بررسی شکستگی های شبکه ها برای جلوگیری از اتلاف آب
13- طرح هایی نظیر حفر چاه ،انتقال آب از مناطق دیگر و آبرسانی به وسیله تانکر
14- کنترل ذخیره پشت سدها
15- پمپاژ ها و حفر چاه های موقت ، استفاده از تانکرهای آبرسانی
16- تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان
17- مبارزه با علف های هرز ، آبیباری درساعات خشک در روز (عصرها) ، استفاده از کودهای مقاوم درخاک های خشک ، تنک کردن میوه ها، بالا بردن مقاومت درختان ، شخم سطحی و ایزوله کردن چوب ها و حرس سبز ،
18- به کارگیری اندیشه علمی راهی جهت پیشگیری ازکم آبی 

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:2 ] [ میثم ]

 

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص مبلغ هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایسنا، رحیم سجادی افزود: در سال جاری اجرای حدود 270 هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در برنامه این وزارت خانه قرار دارد.

وی با اشاره به وجود هشت میلیون و 700 هزار هکتار اراضی آبی در کشور خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیون و 100 هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش این سامانه ها قرار گرفته است.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای آبیاری تحت فشار علاوه بر اینکه 50 درصد مصرف آب را کاهش می دهد 30 درصد افزایش تولید را نیز به دنبال دارد.

سجادی اظهار کرد: امسال سهم آورده بهره برداران سیستم‌های آبیاری از 50 درصد سال قبل به 15 درصد کاهش یافته و 85 درصد اعتبار این طرح از طریق دولت تامین می شود.

وی از کشاورزان خواست تا در بهره برداری از سامانه های آبیاری تحت فشار به مصرف انرژی نیز توجه کنند و در ساعات پیک مصرف بین 19 تا 23 حتی امکان سیستم را از مدار خارج کنند که این روش باعث می شود هزینه هر کیلووات برق مصرفی از 80 ریال به 40 ریال کاهش یابد.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه توسعه آبیاری تحت فشار در کشور است.

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:0 ] [ میثم ]

 

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از کشت آزمایشی چمن کم آب فرانکنیا (چمن کویر) برای نخستین بار در فضای سبز شهری استان مرکزی خبر داد. به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، عباس مظفری افزود: با تحقیقات انجام شده، بذر چمن فرانکنیا در مقایسه با سایر بذرها به آب کمتری نیاز دارد. وی اظهار داشت: با توجه به اقلیم نیمه خشک استان مرکزی جایگزینی گونه های علفی شورپسند در فضاهای سبز شهری در اولویت کار قرار دارد. چمن فرانکنیا به طور آزمایشی در سطح میدان اصلی پارک شهید رجایی اراک کشت شده و تحقیقات در خصوص سازگاری این گیاه علفی با اقلیم استان درحال انجام است و در صورت حصول نتیجه مطلوب می تواند به عنوان جایگزین چمن سبز در تمام عرصه های تزئینی و منظر سبز شهری توسط شهرداری ها کشت شود. مظفری، درباره مزایای دیگرچمن فرانکنیا تصریح کرد این گیاه علاوه بر سرسبزی و زیباسازی منظر شهری در جلوگیری از گرد و غبار نیز موثر بوده و ضمنا چون این گیاه خود را روی خاک پهن می کند نیاز به قیچی کردن ندارد و برای علوفه دام در زمستان نیز بسیار مقرون به صرفه و مفید خواهد بود. مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان ساخت: چمن فرانکینا یکی از جایگزین های خوب برای چمن های هلندی است و اخیرا کشور آمریکا با سرمایه گذاری ‪۲.۵‬میلیون دلاری مبادرت به کشت این گیاه در عرصه های سبز شهری کرده است.

منبع: www.ihamps.com

 
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:58 ] [ میثم ]

 



سیب زمینی در بیشتر خاک ها اگر با آن خوب ور رفته باشند ، رشد خواهد کرد. خاک باید از سنگ و کلوخ بزرگ تمیز شده باشد . تا آنجا که ممکن است به آن کود طبیعی اضافه کنید . بهتر است که خاک در اوایل اسفند آماده شود و در آن حالت تا قبل از اینکه گیاه کاشته شود بماند تا کود ترک بخورد و بشکند . هرچند که سیب زمینی زیادی از خاک ایراد نمی‌گیرد ولی به اسید کمی در خاک نیاز دارد، پس قبل و درطول و بعد از کاشتن آن به آن آهک اضافه نکنید .


[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:56 ] [ میثم ]

 

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:54 ] [ میثم ]

 

ﺑﺎ دوراﻧﺪﯾﺸﯽ و ﺗﻼش دوﻟﺘﻤﺮدان و ﺑﺎ اﺣﺪاث ﺳﺪ و ﺣﻔﺮ ﭼﺎه، ﻗﺴﻤﺖ 

اﻋﻈﻢ آب ھﺎی ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﺤﺼﺎل از ﻣﻨﺎﺑﻊ آب ھﺎی ﺳﻄﺤﯽ و زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎ 

ھﺰﯾﻨﻪ ای ﮔﺰاف ﻣﮫﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻤﺪه اﯾﻦ آب ﺑﺎ راﻧﺪﻣﺎن ﭘﺎﯾﯿﻦ در 

ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﺷﻮد... .

 


ادامه مطلب
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:51 ] [ میثم ]

برای تهیه هر عدد نان 200 گرمی 280 لیتر آب مصرف می شود، معادل 40 دقیقه باز بودن کامل شیر آب!!!

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:49 ] [ میثم ]

 

 

 

 

  گوجه فرنگی یک نوع خوردنی و محصول کشاورزیست که از دسته سبزیجات می‌باشد. این گیاه، بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که از این مناطق به دیگر نقاط جهان در چند قرن پیش منتقل شد. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی است، برای اینکه گوجه فرنگی را در گلدان خود داشته باشید کافی است آن را نصف کرده تخم آن را در گلدان بریزید و روزی ۲ بار به آن آب دهید. گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های A,C و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده که آنتی اکسیدانت بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، دارای خاصیت ضد سرطان بوده و از ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه پیشگیری می‌کند. همچنین این ماده روند بالا رفتن سن را کاهش داده و رادیکال‌های آزادی را که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. ویتامین C و A موجود در گوجه فرنگی برای مقابله با سرماخوردگی مفید است.


ادامه مطلب
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:47 ] [ میثم ]

 

 

کمبود منابع تولید سبب شده است که روشهای تخصیص بهینه منابع کمیاب بین فعالیتهای مختلف، روز به روز گسترش یابد. با توجه به نقش حیاتی بخش کشاورزی در اقتصاد ملی و اشتغالزایی و تأمین غذای جامعه، لازم است که از منابع و ابزارهای تولید در این بخش به بهترین نحو ممکن استفاده گردد تا ضمن کاهش در مصرف این منابع، سود‌آوری و رفاه کشاورزان نیز افزایش یابد. با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان ، آب به عنوان یکی از عوامل محدود‌کننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیتهای زراعی ایفا می‌کند.آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌سازد.

تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.الگوی کاشت به معنی سهم زیرکشت و نوع محصولات مختلف زراعی در یک منطقه می باشد و تصمیم به این که کدام محصول با استفاده از چه عوامل تولیدی، با چه روشی و به چه مقدار تولید گردد از برنامه های مهم آن می باشد. با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند مانند چغندرقند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند می توان گامی در جهت مدیریت صحیح مصرف آب و افزایش بهره وری در استان برداشت.تنظیم و اجرای الگوی کشت مناسب محصولات زراعی و باغی تحت تأثیر عواملی چون فاکتورهای طبیعی شامل ساختمان خاک، اقلیم و مقدار آب آبیاری در دسترسی، فاکتورهای اجتماعی شامل گروه های زارعان (خانواده ها، فرهنگ ها و...) و فاکتورهای اقتصادی مانند قیمت تمام شده محصول برای زارع، قابلیت عرضه در بازار، سطح تکنولوژی در اختیار، نیروی انسانی موجود، اعتبار و وضعیت صنعتی منطقه، حمل و نقل و دسترسی به اطلاعات قرار می گیرد.

 

یک الگوی مناسب کاشت باید به نحوی اجرا شود که نیازهای اولیه همه اعضاء جامعه برآورده شده و حقوق آنها از بهره وری اراضی، سرمایه کافی، فرصت های بازاریابی تأمین و تضمین شود زیرا هرگونه تغییر در الگوی کاشت می تواند کل نظام اجتماعی بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد.


منبع : سایت نجات آب کشاورزی

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:46 ] [ میثم ]

 

 


ذرت یکی از غلات مهم و پر محصول و دارای اهمیت در تغذیه می باشد. از نظر سطح کشت بعد از گندم و برنج سومین غله به حساب می اید و بیش از 45 درصد ذرت دنیا در امریکا تولید می شود. مهمترین مناطق کشت ذرت در ایران استانهای مغان ، اردبیل ، مازندران ، گرگان و اطراف تهران می باشد . بنا به امار سال 1382 سطح کشت ذرت دانه ای در ایران حدود 210 هزار هکتار بوده که نزدیک به 2 میلیون تن عملکرد دانه داشته است بیشترین سطح کشت مریوط به استان فارس در حدود 100 هزار هکتار بوده که تولید ان بیش از 6 هزار تن ذرت دانه ای بوده که مقام اول کشوری را دارد. ذرت به عنوان گیاه دنیای جدید شناخته شده که حدود 3 هزار سال قبل از میلاد در امریکای جنوبی وجود داشته و بعد از سفر کریستف کلومب یعنی در 1494 میلادی از کوبا به اروپا و از انجا به اسیا منتقل شد.


 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:45 ] [ میثم ]

 

 

 

 

بیات-خراسان رضوی مقام اول دشت ها و آب های زیرزمینی بحرانی کشور را دارد. جانشین مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب امور مشترکان وزارت نیرو در حاشیه همایش ملی بحران آب و پیامدهای ناشی از آن که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب به خراسان گفت: استان های کرمان و فارس در رتبه های بعدی قرار دارند.مهندس رضایی افزود: علت این بحران بارش کم در این منطقه است.وی ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت آب های زیرزمینی دشت های خراسان رضوی افزود: به جای احداث سد، باید بیشتر به بحث آبخیزداری بپردازیم.مهندس رضایی در این همایش ملی گفت: به طور متوسط ۴۱۱ میلیارد مترمکعب نزولات جوی داریم که ۲۹۴ میلیارد مترمکعب تبخیر و از دسترس خارج می‌شود، ۹۲ میلیارد مترمکعب روان آب و جریانات سطحی و ۲۵ میلیارد مترمکعب از طریق باران در زمین نفوذ می کند، ۱۳ میلیارد مترمکعب هم جریانات آب رودی کشور است که در مجموع کل آب تجدید شونده کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است که ما باید براساس این میزان آب تجدیدشونده مدیریت داشته باشیم.وی عنوان کرد: براساس ماده ۴ قانون توزیع منابع آب، بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در دشت ها اگر به مرحله ای برسد که از میزان تغذیه سالانه دشت بیشتر باشد آب آن دشت برای توسعه کشاورزی ممنوع می شود.وی یادآور شد: براساس تقسیم بندی مصوب در کشور ۶۰۹ محدوده مطالعاتی داریم که ۶۵ محدوده بحرانی و ۲۲۶ محدوده ممنوعه است و ۲۲ محدوده مطالعاتی هم پیشنهاد شده ممنوعه شود برای ۲۸۶ دشت آزاد و ۲۸ دشت هم پیشنهاد اولیه ممنوعه شدن داده شده است.وی یادآور شد: با توجه به ماده ۲۱ قانون توزیع آب مسئولیت تخصیص آب بر عهده وزارت نیرو است در دشت های آزاد کشور هم تخصیص آب براساس ظرفیت دشت هاست. وی تاکید کرد: روند آب های زیرزمینی موجود در دشت ها نزولی است.وی با اشاره به وضعیت کسری مخزن آب در کشور گفت: بیشترین کسری مخزن را در خراسان رضوی داریم که میزان آن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است.وی گفت: کف شکنی در چاه ها باید محدود شود وGPS برای حفاری نصب شده است.وی درباره پیشروی آب شور، پیامدهای برداشت اضافی و فرونشست دشت ها و راه حل حفاظت از منابع آبی زیرزمینی سخنانی ایراد کرد. دکتر علیزاده استاد دانشگاه فردوسی مشهد هم در این همایش به داستان طولانی و پیچیده آب که در این زمینه ۳ تا ۴ هزار سال تجربه علمی داریم اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران در این زمینه هنوز در سطح جهان جایگاه خاصی ندارد.


منبع: http://www.nejatab.com

 
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:44 ] [ میثم ]

 

- سیر Allium Sativum


سیر گیاهی است که تقریباً در تمام دنیا به جز قطب و جنگلهای استوایی می روید. ولی وطن گیاه آسیای مرکزی و شاید شرق منطقۀ مدیترانه باشد. بیش از 2000 سال است که این سبزی پیازی کشت می شود و از آن استفاده غذایی می گردد. این گیاه رابه سادگی می توان، در باغچه خانه خود کاشت و پرورش داد سیر فضای زیادی نیاز ندارد زیرا کار اصلی اش رادر زیر زمین انجام می دهد و در شرایط مساعد از هر حبه سیر (سیرچه)، پیازی به وجود می آید که شامل هشت تا بیست سیرچه می باشد، از همین رو آن را گیاهانی افزون شونده و تکثیر پذیر می دانند.

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:42 ] [ میثم ]

 

 

آب در طبیعت، چرخه وسیعی را از گاز، مایع تا جامد طی می کند و در هر مرحله رفتار آن  از دیدگاه مهندسی پیچیدگی های خاص خود را دارد. شرایط اقلیمی، ناهمواریهای  توپوگرافی، وسعت منطقه و دوری از آبهای آزاد از دیر باز ایرانیان را به اندیشیدن در مورد   نگه داری، تنظیم و هدایت آب این مایه حیاتی واداشته، تا جایی که آب در فرهنگ این سرزمین علاوه بر حرمت مادی، دارای شان معنوی نیز گردیده است. مفاهیم علوم آبی در این سه دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری نموده است، با این حال هنوز آبیاری و مدیریت منابع آب در بسیاری از نقاط ایران براساس روشهای سنتی (که محتاج اصلاحات فراوان است) صورت می گیرد، با توجه به منابع محدود آب و خاک در ایران و توزیع غیر یکنواخت آن در سطح کشور باید سعی کرد با برنامه ریزی دقیق از منابع آب فصلی و سایر منابع به نحو صحیح استفاده نمود و از تکنیک ها و تجارب علمی نوین در گسترش سطح کشت آبی بهره جست. 
یکی از راههای استفاده بهینه از منابع آب به کار گیری روشهای مدرن آبیاری است و با توجه به اینکه اکثر آب مورد استفاده در ایران در زمینه کشاورزی است مدیریت صحیح در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
 

 

افزایش کارایی مصرف آب با برنامه ریزی صحیح و به کار گیری روش های مناسب آبیاری دو راهکار استفاده بهینه از آب است. از طرفی ارزیابی کارایی یک روش آبیاری مستلزم بررسی آن در شرایط مزرعه است که نتیجه این ارزیابی موجب افزایش کارایی مصرف آب در آن روش خواهد شد. روش آبیاری زیر سطحی در ایران در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است. ولی این روش (آبیاری زیر سطحی به کمک لوله های سفالی) در مقیاس صنعتی هنوز صورت نگرفته و امید است در سالهای آتی بتوانیم از این روش آبیاری استفاده کنیم.
آبیاری کوزه ای سنتی که زنده می شود

 
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:41 ] [ میثم ]

 

 
آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می باشد. هر چند فقط ۱۵ درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و ۸۵ درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.
● منابع آب آبیاری
▪ نزولات آسمانی شامل برف و باران.
▪ آبهای سطحی شامل رودخانه ها – سدها – مخازن آب – دریا – برکه های آب شیرین – یخچالها و …
▪ آبهای زیرزمینی شامل چاه – قنات – چشمه.
● منافع آبیاری
▪ افزایش کمی و کیفی محصول
▪ سود حاصل از افزایش کمی و کیفی محصول
▪ درآمد حاصل از فروش آب برای دولت
▪ افزایش فرصت شغلی
● اثرات سو آبیاری
▪ فرسایش
▪ شور و قلیایی شدن خاک
▪ غرقابی شدن یا باتلاقی شدن زمینهای کشاورزی
▪ تخریب زمینهای کشاورزی
▪ اتلاف سود و اتلاف بیهوده آبی که با قیمت گزاف تامین گردیده و برای نگهداری و توزیع آن سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته است.
● انواع روشهای آبیاری
▪ آبیاری سطحی
آب از نهر آبیاری یا لوله دریچه دار در سطح خاک جریان یافته و با نفوذ تدریجی در خاک در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد. آبیاری سطحی به سه روش آبیاری کرتی – آبیاری نواری و آبیاری شیاری انجام می شود.
▪ آبیاری تحت فشار
بطور کلی سیستم های آبیاری تحت فشار به روشهایی گفته می شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می کنند. آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره ای و خطی انجام می گیرد.
▪ آبیاری زیرزمینی
در این روش ، آبیاری ، رطوبت لازم برای محیط ریشه گیاه توسط کنترل سطح ایستابی است. برای این منظور لازم است که یک لایه غیر قابل نفوذ در عمق مناسب از سطح خاک وجود داشته باشد تا بتوان سطح ایستایی را کنترل نمود. از مهمترین مشخصه های این روش مرطوب نشدن سطح خاک می باشد بطوریکه معمولا برای تامین آب در محیط ریشه سطح ایستابی به حدی بالا آورده می شود که رطوبت بتواند با استفاده از خاصیت موئینگی به محیط ریشه برسد.
● معیارهای انتخاب روشهای مناسب آبیاری
در یک پروژه آبیاری انتخاب روش آبیاری مناسب نقش بسیار با اهمیتی در موفقیت آن پروژه ایفا می کند. اساسی ترین عوامل موثر در انتخاب روشهای ▪ آبیاری به شرح زیرند:
بافت خاک – آماده کردن زمین – اندازه مزارع – شوری خاک – زهکشی – آب قابل دسترس – کیفیت آب – گیاهان الگوی کشت – انرژی قابل دسترس – تناوب زراعی و عملیات زراعی – کیفیت و میزان محصولات – وضعیت آب و هوایی – هزینه آب – مسائل فرهنگی و اجتماعی.
● هدف آبیاری
▪ تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه.
▪ حفاظت و بیمه گیاهان در مقابل تنش های ناشی از کم آبی یا بی آبی های کوتاه مدت.
▪ خنک کردن خاک و اتمسفر یا هوای اطراف گیاه.
▪ شستن املاح مضر در خاک.
▪ نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک.
● ارتباط با سایر علوم
▪ هیدرولوژی یا آب شناسی: بارش هایی که در منطقه صورت می گیرد و به صورت روان آب درمی آید را مورد مطالعه قرار می دهد.
▪ گیاه شناسی: نیاز گیاه موجود در برنامه آبیاری و الگوی کشت را مورد مطالعه قرار می دهد.
▪ خاک شناسی: به مطالعه خاک از لحاظ فیزیکی و نیز از لحاظ محیطی برای کشت و پرورش گیاه می پردازد.

منبع :سایت کشاورزی ( www.keshavarzi.com )

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:39 ] [ میثم ]

 

 

زهکشی اراضی در لغت به معنای خارج کردن آب اضافی از زمین می باشد که یکی از کارهایی است که از 2000 سال قبل مرسوم بوده. البته خارج شدن آب از زمین بصورت طبیعی نیز صورت میگیرد لذا زهکشی فقط این فرایند طبیعی را سرعت میبخشد هر چند برخی از زارعین احتمالا از زمانهای بسیار قدیم به فواید زهکشی آگاه بودند و کاوش های باستانشناسی نیز آثاری از این عملیات را نشان میدهد اما این کار به عنوان یک فن در کشاورزی مطرح نبوده است ودر واقع زهکشی تا نیمه قرن 18 میلادی بسیار محدود و ناشناخته بود و تنها از آن زمان به بعد بود  که همگام با توسعه کشاورزی توجه به عملیات زهکشی نیز جلب گردید....

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:30 ] [ میثم ]

 آب روشنی بخش زندگی است

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:27 ] [ میثم ]
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

wellcome to web
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 46
بازدید کل : 354
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



  • چت روم
  • قالب بلاگ اسکای