\ نجات آب کشاورزی

نجات آب کشاورزی
راهکار های نجات اب 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نجات آب کشاورزی و آدرس nejjat-ab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 

قرآن کریم، از هنگام نزول تا هم اکنون، سرچشمه پیدایش و سرمایه پرورش بزرگترین و پاکترین روح ها، بلندترین همت ها، استوارترین اراده‌ها، عمیق‌ترین افکار، عالیترین معارف، نغزترین ادبیات و دل‌انگیزترین هنرها در عرصه‌های گسترده و حوزه‌های گوناگون حیات فکری و فرهنگی و علمی و اجتماعی و ادبی و هنری مسلمانان در همه اکناف عالم و در پهنه تاریخ پر افتخار فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است.

قرآن کریم برخلاف روشها و اندیشه‌های کلامی و فقهی و فلسفی، که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی رایج و شایع شده‌اند، توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد (در این میان، آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید)، به طوری که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند؛ تنوع موضوعی، تفصیل مباحث آب و تاکیدات قرآن به ارزش و اهمیت آب، بیانگر این حقیقت است که توجه قرآن به طبیعت و بالاخص آب همه سویه بوده است. ...
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:5 ] [ میثم ]

 

امروز چند راهکار برای مقابله با بحران کم آبی برای شما گذاشتم. امیدوارم مفید باشه.

 

 

1- تدوین آیین نامه اجرایی چگونگی آب

2- حفاظت و بازیافت در برنامه های بخش های مصرف
3- آگاه سازی عمومی و مشارکت مردم دربرنامه ریزی و مدیریت آب
4- توجه به عرضه و تقاضا در کل چرخه آب
5- توجه دقیق به مدیریت جامع آب
6- برآورد ارزش اقتصادی آب درهریک از حوزه های آبری
7- توجه به برنامه های اجرایی مدیریت خشکسالی
8- استفاده از روش های نوین آبیاری و کم آبیاری (آبیاری قطره ای)
9- ارتقاء سطح فرهنگ مردم و جامعه دراستفاده ازآب
10- به کارگیری تجربه های کشورهای موفق در زمینه ی کشاورزی
11-ساخت سدهای جدید و اصلاح و احداث شبکه
12- بررسی شکستگی های شبکه ها برای جلوگیری از اتلاف آب
13- طرح هایی نظیر حفر چاه ،انتقال آب از مناطق دیگر و آبرسانی به وسیله تانکر
14- کنترل ذخیره پشت سدها
15- پمپاژ ها و حفر چاه های موقت ، استفاده از تانکرهای آبرسانی
16- تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان
17- مبارزه با علف های هرز ، آبیباری درساعات خشک در روز (عصرها) ، استفاده از کودهای مقاوم درخاک های خشک ، تنک کردن میوه ها، بالا بردن مقاومت درختان ، شخم سطحی و ایزوله کردن چوب ها و حرس سبز ،
18- به کارگیری اندیشه علمی راهی جهت پیشگیری ازکم آبی 

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:2 ] [ میثم ]

 

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص مبلغ هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایسنا، رحیم سجادی افزود: در سال جاری اجرای حدود 270 هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در برنامه این وزارت خانه قرار دارد.

وی با اشاره به وجود هشت میلیون و 700 هزار هکتار اراضی آبی در کشور خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیون و 100 هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش این سامانه ها قرار گرفته است.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای آبیاری تحت فشار علاوه بر اینکه 50 درصد مصرف آب را کاهش می دهد 30 درصد افزایش تولید را نیز به دنبال دارد.

سجادی اظهار کرد: امسال سهم آورده بهره برداران سیستم‌های آبیاری از 50 درصد سال قبل به 15 درصد کاهش یافته و 85 درصد اعتبار این طرح از طریق دولت تامین می شود.

وی از کشاورزان خواست تا در بهره برداری از سامانه های آبیاری تحت فشار به مصرف انرژی نیز توجه کنند و در ساعات پیک مصرف بین 19 تا 23 حتی امکان سیستم را از مدار خارج کنند که این روش باعث می شود هزینه هر کیلووات برق مصرفی از 80 ریال به 40 ریال کاهش یابد.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه توسعه آبیاری تحت فشار در کشور است.

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 21:0 ] [ میثم ]

 

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از کشت آزمایشی چمن کم آب فرانکنیا (چمن کویر) برای نخستین بار در فضای سبز شهری استان مرکزی خبر داد. به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، عباس مظفری افزود: با تحقیقات انجام شده، بذر چمن فرانکنیا در مقایسه با سایر بذرها به آب کمتری نیاز دارد. وی اظهار داشت: با توجه به اقلیم نیمه خشک استان مرکزی جایگزینی گونه های علفی شورپسند در فضاهای سبز شهری در اولویت کار قرار دارد. چمن فرانکنیا به طور آزمایشی در سطح میدان اصلی پارک شهید رجایی اراک کشت شده و تحقیقات در خصوص سازگاری این گیاه علفی با اقلیم استان درحال انجام است و در صورت حصول نتیجه مطلوب می تواند به عنوان جایگزین چمن سبز در تمام عرصه های تزئینی و منظر سبز شهری توسط شهرداری ها کشت شود. مظفری، درباره مزایای دیگرچمن فرانکنیا تصریح کرد این گیاه علاوه بر سرسبزی و زیباسازی منظر شهری در جلوگیری از گرد و غبار نیز موثر بوده و ضمنا چون این گیاه خود را روی خاک پهن می کند نیاز به قیچی کردن ندارد و برای علوفه دام در زمستان نیز بسیار مقرون به صرفه و مفید خواهد بود. مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان ساخت: چمن فرانکینا یکی از جایگزین های خوب برای چمن های هلندی است و اخیرا کشور آمریکا با سرمایه گذاری ‪۲.۵‬میلیون دلاری مبادرت به کشت این گیاه در عرصه های سبز شهری کرده است.

منبع: www.ihamps.com

 
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:58 ] [ میثم ]

 



سیب زمینی در بیشتر خاک ها اگر با آن خوب ور رفته باشند ، رشد خواهد کرد. خاک باید از سنگ و کلوخ بزرگ تمیز شده باشد . تا آنجا که ممکن است به آن کود طبیعی اضافه کنید . بهتر است که خاک در اوایل اسفند آماده شود و در آن حالت تا قبل از اینکه گیاه کاشته شود بماند تا کود ترک بخورد و بشکند . هرچند که سیب زمینی زیادی از خاک ایراد نمی‌گیرد ولی به اسید کمی در خاک نیاز دارد، پس قبل و درطول و بعد از کاشتن آن به آن آهک اضافه نکنید .


[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:56 ] [ میثم ]

 

 

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:54 ] [ میثم ]

 

ﺑﺎ دوراﻧﺪﯾﺸﯽ و ﺗﻼش دوﻟﺘﻤﺮدان و ﺑﺎ اﺣﺪاث ﺳﺪ و ﺣﻔﺮ ﭼﺎه، ﻗﺴﻤﺖ 

اﻋﻈﻢ آب ھﺎی ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﺤﺼﺎل از ﻣﻨﺎﺑﻊ آب ھﺎی ﺳﻄﺤﯽ و زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎ 

ھﺰﯾﻨﻪ ای ﮔﺰاف ﻣﮫﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻤﺪه اﯾﻦ آب ﺑﺎ راﻧﺪﻣﺎن ﭘﺎﯾﯿﻦ در 

ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﺷﻮد... .

 


ادامه مطلب
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:51 ] [ میثم ]

برای تهیه هر عدد نان 200 گرمی 280 لیتر آب مصرف می شود، معادل 40 دقیقه باز بودن کامل شیر آب!!!

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:49 ] [ میثم ]

 

 

 

 

  گوجه فرنگی یک نوع خوردنی و محصول کشاورزیست که از دسته سبزیجات می‌باشد. این گیاه، بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که از این مناطق به دیگر نقاط جهان در چند قرن پیش منتقل شد. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی است، برای اینکه گوجه فرنگی را در گلدان خود داشته باشید کافی است آن را نصف کرده تخم آن را در گلدان بریزید و روزی ۲ بار به آن آب دهید. گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های A,C و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده که آنتی اکسیدانت بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، دارای خاصیت ضد سرطان بوده و از ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه پیشگیری می‌کند. همچنین این ماده روند بالا رفتن سن را کاهش داده و رادیکال‌های آزادی را که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. ویتامین C و A موجود در گوجه فرنگی برای مقابله با سرماخوردگی مفید است.


ادامه مطلب
[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:47 ] [ میثم ]

 

 

کمبود منابع تولید سبب شده است که روشهای تخصیص بهینه منابع کمیاب بین فعالیتهای مختلف، روز به روز گسترش یابد. با توجه به نقش حیاتی بخش کشاورزی در اقتصاد ملی و اشتغالزایی و تأمین غذای جامعه، لازم است که از منابع و ابزارهای تولید در این بخش به بهترین نحو ممکن استفاده گردد تا ضمن کاهش در مصرف این منابع، سود‌آوری و رفاه کشاورزان نیز افزایش یابد. با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان ، آب به عنوان یکی از عوامل محدود‌کننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیتهای زراعی ایفا می‌کند.آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌سازد.

تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.الگوی کاشت به معنی سهم زیرکشت و نوع محصولات مختلف زراعی در یک منطقه می باشد و تصمیم به این که کدام محصول با استفاده از چه عوامل تولیدی، با چه روشی و به چه مقدار تولید گردد از برنامه های مهم آن می باشد. با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند مانند چغندرقند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند می توان گامی در جهت مدیریت صحیح مصرف آب و افزایش بهره وری در استان برداشت.تنظیم و اجرای الگوی کشت مناسب محصولات زراعی و باغی تحت تأثیر عواملی چون فاکتورهای طبیعی شامل ساختمان خاک، اقلیم و مقدار آب آبیاری در دسترسی، فاکتورهای اجتماعی شامل گروه های زارعان (خانواده ها، فرهنگ ها و...) و فاکتورهای اقتصادی مانند قیمت تمام شده محصول برای زارع، قابلیت عرضه در بازار، سطح تکنولوژی در اختیار، نیروی انسانی موجود، اعتبار و وضعیت صنعتی منطقه، حمل و نقل و دسترسی به اطلاعات قرار می گیرد.

 

یک الگوی مناسب کاشت باید به نحوی اجرا شود که نیازهای اولیه همه اعضاء جامعه برآورده شده و حقوق آنها از بهره وری اراضی، سرمایه کافی، فرصت های بازاریابی تأمین و تضمین شود زیرا هرگونه تغییر در الگوی کاشت می تواند کل نظام اجتماعی بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد.


منبع : سایت نجات آب کشاورزی

[ جمعه 30 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:46 ] [ میثم ]
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

wellcome to web
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 331
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



  • چت روم
  • قالب بلاگ اسکای